Wednesday, August 09, 2006

janji

mengharapkan ....
seribu janji kosong....
sejuta kata yang tak terkota..
cuma manis di bibir terusan memberi harapan

terpujukkah hati dengan senyum manis
seperti kuntum yang bisa di injak merata
serasa tak bermakna
serasa tak berharga
satu kepercayaan yang berulang-ulang

seronok menabur janji
berulang rajin menyemai janji
tapi tunasnya terus diracun... kali pertama
banirnya ditoreh kasar..di takik sembarangan keduanya
dan di bakar akhirnya...
lalu kau semai lagi..tebar lagi.. dengan senyuman
terus dan terus dengan rasa bangga...

apa ada pada janji pada aku yang tak penting ini
terseksa aku hanya menjadi tertawa mu
rintihan ku hanya seloka riang mu...
hmmm... apakah benar janji agung mu...
jadi curiga aku...

6 comments:

Anonymous said...

Cuma memahami tapi tak faham gaksss....heheehehe

Anonymous said...

keh keh ekh bab nie aku pun kantoi gak..alahaiii kawan aku nie jiwang gak ke?

Anonymous said...

buang2 ler...sajak janji tu nide....

Umi said...

buang2 jer le sajak janji ni....
tp kan ko tuju kat sapa sajak ni nide???

Umi said...

sajak tu ko tuju utk sapa nide....jiwang jugak ko erk....

Anonymous said...

nide memahami dan menghayati puisi nan indah ini membuat aku menyusuri semula perjalanan hidup ku yang kurasa seperti ade persamaan dengan yang tersirat di balik bait2 puisi ini....