Thursday, April 27, 2006

Sejarah hitam cambodia

Kisah sedih genocide oleh pemerintahan Polpot suatu masa dulu adalah perjalanan yang sejarah yang amat memalukan dan menjadi sejarah hitam yang tak akan dilupakan dunia. Siapakah Polpot??.. Polpot adalah singkatan “Political Potential” mereka ini adalah rakyat Cambodia yang dipengaruhi oleh fahaman komunis dari aliran Negara china. (Vietnam pada masa itu dipengaruhi oleh fahaman marksis/Lenin. Manakala Cambodia fahaman Mao Tze Tong).

Mengapa terjadinya genocide (pembunuhan beramai-ramai)??.. untuk itu kita perlu memahami tanggapan polpot terhadap fahaman mao dan keadaan semasa semasa itu. Setelah negara Cambodia dijajah oleh Perancis yang mana telah mengkucar kcair kan ekonomi Cambodia, kemerdekaan di perolehi dari perjanjian Paris… namun begitu pada waktu awal pemerintahan..pemimpin termasuk raja nya berpaling kepada amerika yang mereka anggap maju… keadaan social menjadi semakin buruk dengan meniru fahaman barat yang mementingkan kebebasan dan system kapatilis…. Pemimpin terbuai dek mimpi kemewahan hinggakan rakyat menderita….terbiar papa.
Polpot mengambil alih kuasa dengan sokongan rakyat dan setelah memiliki pemerintahan mula mengikis fahaman barat dengan cara yang radikal. Apa-apa yang melambangkan kebaratan perlu dibuang dan dihapuskan kerana barat adalah setan. Ini bersesuaian dengan fahaman mao yang menyatakan rakyat perlu disucikan dari sebarang pengaruh asing. Maka berjuta rakyat yang terpelajar hasil dari pendidikan perancis dan barat dihapuskan. Semua rakyat dikumpulkan dan dihantar untuk dibahagi-bahagikan pekerjaan dan disebabkan masalah makanan..hampir semua dikerah untuk bekerja di sawah-sawah...
Kekuasan membuatkan pengikut polpot menjadi kejam dan tidak bertimbang rasa tidak kira bayi hingga ke nenek tua... yang tidak berdaya dibunuh agar tak membebankan pemerintah.... anak-anak dipisahkan dan ditanamkan dengan fahaman mao yang radikal ala cambodia... anak-anak ini di latih menjadi ganas dan tak berperikemanusiaan.. mereka tidak mengenali ayah ibu mereka dan beranggapan hanya mereka saja saudara sesama mereka dan perlu dilindungi... (behaviour conditioning)

Tempat tempat penyeksaan bercambah atas alasan menjaga disiplin dan kiling field juga tidak kurang banyak.... cukup dulu sampai sini..((email untuk coment))

No comments: