saya terbaca dalam sebuah blog terhadap ulasan penulis di akhir artikel ini untuk renungan bersama moga boleh menjawab persoalan tentang melayu terhadap mengapa dan kenapa..
Pemimpin Melayu terdahulu sedar akan kebodohan kaum Melayu yang dijajah selama 500 tahun tanpa penentangan. Bagai rela dijajah asalkan senang, Melayu telah dibangunkan dengan nilai khianati bangsa, dengki dengan saudara sendiri, gelojoh mengejar dan mengekalkan kuasa, malas berusaha, tiada cermin diri mewajahkan sejarah, tidak mahu bersatu, sanggup berkerjasama dengan Syaitan asalkan periuk nasi terjaga, visi yang pendek dan tiada perancangan dalam kehidupan melainkan menyerah kalah pada ilahi seawal minit pertama kehidupan.
Oleh kerana semangat Melayu ini halus seperti benang dan jati diri yang bacul, Melayu condong menjadi lalang menyokong siapa sahaja yang memegang senapang. Bagai hamba yang tiada maruah, Melayu menjadi balaci, tali barut, tukang jilat kasut Jepun, British dan komunis.
Sehingga hari ini Melayu masih selesa menjadi hamba kepada Cina dan India. Apakah yang terjadi ini sekadar kebetulan atau ia satu gerakan terancang si penjajah yang mahu melemahkan bangsa Melayu yang 99 peratus Islam?
Wajar kita menghargai, mencintai dan mengingati Tunku Abdul Rahman bukan hanya kerana kemerdekaan dan Singapura, tetapi juga kerana pengorbanan beliau untuk menyedarkan Melayu.
Waktu selepas merdeka adalah waktu yang amat sukar menyatukan Melayu yang telah berpecah kepada penyokong British, Jepun, Komunis, Melayu, pengkhianat, barua, tali barut, pencacai kapitan Cina, pekerja estet, penduduk kampung pedalaman dan saki baki Melayu-Indonesia yang lari bersembunyi daripada pemerintah Republik Indonesia.
Usaha berterusan ini tidak disedari oleh kita termasuk Mariam Mokhtar kerana apa yang "Maluyu" ambil berat hanya pada diri sendiri semata-mata. Bagi orang Melayu, perjuangan menyatukan orang Melayu yang tidak pernah bersatu sejak 500 tahun dahulu tidak pernah berhenti dan didokong oleh setiap Perdana Menteri melalui pendidikan, Penyata Razak, DEB, BTN dan banyak lagi.
BTN sebenarnya memang platform untuk Melayu menanam sifat perkauman yang tinggi seperti yang ada pada setiap batang tubuh Cina.
BTN mahu menyatukan Melayu, mahu Melayu cintakan Melayu, mahu Melayu kuat (dengan bersatu bukan bercerai), mahu menterjemahkan semangat Hang Tuah yang berkorban demi kesejahteraan Melayu, mahu Melayu sedar akan sifat baik dan perasaan peribadi Hang Jebat tidak memadai membadai belenggu lemah yang menyelubungi perasaan Melayu, mahu Melayu menyingkirkan perasaan "Ah, tak pe," "Cina memang pandai berniaga susah Melayu nak lawan," "Biarlah, Cina kaya, kita makan gaji dapat gaji dapat makan cukuplah."
Pemimpin yang baik mahukan kaum Melayu kuat semangat dan berniaga seperti Cina. Siapakah yang bertanggungjawab menyedarkan Melayu akan pentingnya perilaku sekarang, demi masa depan anak keturunan mereka?
Perkara sama yang telah diabaikan oleh nenek moyang kita sejak menggadai Tanah Melayu selama lebih 500 tahun!
Apakah orang Cina, India, British, Malaysiakini, Mariam Mokhtar, Sin Chew Jit Poh, The Star, MIC dan lain-lain yang akan mengingatkan Melayu supaya berjuang untuk memecah penguasaan ekonomi mereka?
Apakah Mariam Mokhtar yang begitu bangga menceritakan bagaimana BTN meracuni Melayu untuk sayangkan bangsa Melayu sendiri sebagai perkauman.
Sifat PHD (Penting diri, Hasad, Dengki) adalah sifat semula jadi orang Melayu yang ditanam oleh penjajah.
Kerana kebebalan nenek moyang kita, Melayu tidak pernah mempunyai gerakan terancang seperti Freemason, Kristian, Persatuan Cina Seberang Laut dan Parti Koumintang. Yang ada adalah parti politik UMNO, Pas dan PKR.
Untuk melahirkan Bangsa Malaysia tanpa kaum adalah perlu semua orang berkorban, Melayu perlu korbankan DEB, terima pakai meritokrasi (layakkah Mariam ditaja Mara ke luar negara jika bersaing secara adil dengan pelajar bukan Melayu yang lebih cemerlang akademik), terima pakai tender terbuka (mampukah syarikat Bumiputera menyaingi kekuatan kewangan dan mutu syarikat bukan Melayu), kuota perumahan (mampukah Melayu membayar tunai memiliki hartanah dan rumah potensi tinggi jika ikut sistem First Come First Serve), mahukah Cina korbankan Sekolah Cina yang menjadi platform menebalkan semangat perpaduan Cina tolong Cina mereka, mahukah India yang kurang serba serbi bersaing secara adil sedangkan kasta atasan mereka hampir pasti tidak akan membantu mereka.
Memang ramai orang "Maluyu" profesional seperti Mariam Mokhtar. Mereka bersemangat menawarkan diri menghapuskan nilai kaum Melayu bagi memberi laluan kepada bangsa Malaysia tanpa kaum.
Saya bangga dengan orang seperti Mariam Mokhtar tetapi tidak memadai hanya fikirkan diri sendiri sahaja tapi tidak anak Melayu 100 tahun mendatang.
MUSTAQIM ABDUL RAHMAN
Batu Caves, Selangor
Wednesday, October 16, 2013
Saturday, September 21, 2013
Wednesday, July 24, 2013
...RULES OF COMBAT...
hehehehe
12 MILITARY RULES OF COMBAT
* If the enemy is in range, so are you.
* Incoming fire has the right of way.
* Professionals are predictable, it's the amateurs that are dangerous.
* The enemy invariably attacks on one of two occasions: When you're ready for them and when you're not ready for them.
* Teamwork is essential; it gives the enemy someone else to shoot at.
* The only thing more accurate than incoming enemy fire is incoming friendly fire.
* Anything you do can get you shot. Including doing nothing.
* Don't ever be the first, don't ever be the last and don't ever volunteer to do anything.
* The quartermaster has only two sizes: too large and too small.
* Five second fuses only last three seconds.
* Never forget that your weapon is made by the lowest bidder.
* If it's stupid but works, it isn't stupid.
* If the enemy is in range, so are you.
* Incoming fire has the right of way.
* Professionals are predictable, it's the amateurs that are dangerous.
* The enemy invariably attacks on one of two occasions: When you're ready for them and when you're not ready for them.
* Teamwork is essential; it gives the enemy someone else to shoot at.
* The only thing more accurate than incoming enemy fire is incoming friendly fire.
* Anything you do can get you shot. Including doing nothing.
* Don't ever be the first, don't ever be the last and don't ever volunteer to do anything.
* The quartermaster has only two sizes: too large and too small.
* Five second fuses only last three seconds.
* Never forget that your weapon is made by the lowest bidder.
* If it's stupid but works, it isn't stupid.
gambar cilok dari marina red
Tuesday, July 02, 2013
... saya ada apa yang awak tiada...
Isteri : kita dah berkawin 15 tahun dah,saya rasa saya tak sesuai lagi bersama dengan awak... saya nak mintak cerai dengan awak.....
si suami diam dan terus memandu kereta ...bertambah laju....(70km)
isteri : saya dah tak cintakan awak lagi...sebenarnya saya dah ada teman lelaki....dia akan berkawin dengan saya lepas... awak ceraikan saya... saya malas nak cerita panjang lagi.. dan saya tak nak awak cuba pujuk saya..saya dah bosan hidup dengan awak....!!
si suami terus memandu dengan penuh perasaan marah...masih diam...
Isteri : bila kita bercerai,saya nak rumah kita...
si suami masih diam ...memandu dengan lebih laju.....(80km)
isteri : saya nak anak kita juga...awak bukan boleh pelihara mereka.....
si suami masih diam ..tambah kelajuan (100 km)
isteri : saya nak kereta ini,kredit card dan saving akaun kita
sisuami masih diam, membelok kereta ke arah jaya jusco.......
isteri : awak ada ingin minta apa2??
suami : tak perlu....saya dah ada apa yang saya perlukan...
isteri : ya kah?? apa yang awak ada..??
suami : si suami menjawap sebelum beliau menlanggar dinding konkrit jaya jusco... saya ada air bag.....awak tak ada..
si suami diam dan terus memandu kereta ...bertambah laju....(70km)
isteri : saya dah tak cintakan awak lagi...sebenarnya saya dah ada teman lelaki....dia akan berkawin dengan saya lepas... awak ceraikan saya... saya malas nak cerita panjang lagi.. dan saya tak nak awak cuba pujuk saya..saya dah bosan hidup dengan awak....!!
si suami terus memandu dengan penuh perasaan marah...masih diam...
Isteri : bila kita bercerai,saya nak rumah kita...
si suami masih diam ...memandu dengan lebih laju.....(80km)
isteri : saya nak anak kita juga...awak bukan boleh pelihara mereka.....
si suami masih diam ..tambah kelajuan (100 km)
isteri : saya nak kereta ini,kredit card dan saving akaun kita
sisuami masih diam, membelok kereta ke arah jaya jusco.......
isteri : awak ada ingin minta apa2??
suami : tak perlu....saya dah ada apa yang saya perlukan...
isteri : ya kah?? apa yang awak ada..??
suami : si suami menjawap sebelum beliau menlanggar dinding konkrit jaya jusco... saya ada air bag.....awak tak ada..
Raja Raja Melayu BUKAN Simbol
artikel yang bagus untuk pengetahuan semua dan boleh dijadikan asas dalam kajian yang lebih mendalam..
Ketika menjadi panel pada satu forum isu semasa, seorang peserta bertanya mengenai pendapat yang menolak pembabitan Raja-Raja dalam semua hal berkaitan pentadbiran negara. Katanya, bagi negara yang mengamalkan demokrasi, Raja hanyalah simbol semata-mata tanpa tanggungjawab. Saya kongsi sebahagian jawapannya di sini.
Negara kita mengamalkan dua sistem berkembar, iaitu demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Kedua-dua sistem ini bergerak secara bersama dan perlu lengkap melengkapi antara satu sama lain menurut falsafah atau acuan negara.
Keduanya umpama tiang menunjangi negara. Satu daripadanya tidak boleh dilupai kerana ia boleh membinasakan keseluruhan negara. Apa yang perlu dilakukan ialah mengimbangi kedua-duanya sehingga menjadi pelengkap antara satu sama lain, bukan kompetitif atau berlawanan.
Kedua-dua sistem itu mempunyai tanggungjawab masing-masing. Namun, kita tidak dapat mengelak daripada pertembungan antara kedua-duanya. Pertembungan ini berlaku kerana keadaan, budaya serta sejarah yang membentuk latar dan landskap negara.
Pindaan kepada Perkara 66 pada 1983 dan seterusnya 1994 menjadi antara contoh pertembungan. Pindaan terbabit dianggap sesetengah pihak sebagai mengikis kuasa Raja. Tetapi, jika dilihat dari satu sudut lain, ia bertujuan mengukuhkan demokrasi.
Konvensyen Westminster
Pada peringkat Persekutuan, peruntukan asal Perlembagaan mewajibkan setiap Rang Undang-Undang mendapat mohor besar Yang di-Pertuan Agong sebelum diwartakan dan seterusnya beroperasi sebagai undang-undang. Sekiranya tidak mendapat mohor besar Yang di-Pertuan Agong, Rang Undang-Undang terbabit tidak boleh diwartakan dan tidak boleh menjadi undang-undang.
Ia kemudian dipinda sehingga kepada apa yang ada sekarang. Sekiranya tidak mendapat mohor besar Yang di-Pertuan Agong dalam masa 30 hari, rang undang-undang itu boleh diwarta dan beroperasi. Bagaimanapun, pada peringkat negeri masih ada negeri yang masih mengekalkan syarat mohor besar Raja-Raja dalam Perlembagaan negeri.
Dalam konvensyen Westminster, Raja tidak pernah enggan memberikan mohor besar kepada rang undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen. Ini bagi meraikan demokrasi berparlimen. Bagi negara kita, sejarah perundangan memperlihatkan bahawa Perlembagaan negeri meletakkan kuasa legislatif dalam bidang kuasa Raja.
Keadaan mula berubah dengan Perjanjian Persekutuan 1948, bila mana Raja-Raja bersetuju menjadi Raja Berperlembagaan dan sebahagian besar kuasa Raja, termasuk kuasa legislatif diserahkan kepada majlis perundangan. Begitu juga dengan Perlembagaan 1957, tetapi mengekalkan syarat mohor besar Yang di-Pertuan Agong dan pada peringkat negeri, mohor besar Raja.
Punca perbezaan
Pindaan kepada Perkara 40 Perlembagaan juga boleh dijadikan contoh. Pindaan terbabit memasukkan fasal (1A) yang menghendaki Yang di-Pertuan Agong bertindak mengikut atas nasihat jemaah menteri berkenaan apa juga peranan dan fungsi yang memerlukan baginda bertindak atas nasihat. Pindaan Perlembagaan ini juga satu cedukan daripada konvensyen Perlembagaan Westminster.
Pada peringkat Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong hanya lahir ketika pembentukan Persekutuan Tanah Melayu pada 1957. Institusi ini agak baru berbanding institusi Raja di Negeri-Negeri Melayu. Kita lihat Terengganu sebagai contoh. Dalam Itqan al-Muluk bi ta’dil al-Suluk Terengganu yang diisytiharkan pada 1911 itu meletakkan kuasa sangat luas kepada Sultan. Kuasa bertumpu kepada Sultan walaupun menghendaki Sultan mengendalikan pentadbiran negara menerusi mesyuarat atau perbincangan dengan Jemaah Menteri dan juga ada disebut ahl al-hal wal’ ‘aqd.
Oleh itu, sejarah dan perundangan terdahulu mungkin menjadi punca perbezaan dari segi ‘sentimen’ mengenai Raja Berperlembagaan dan demokrasi berparlimen di Negeri-Negeri Melayu.
Menjadi pelengkap
Yang pasti, Raja bukan hanya sekadar simbol dalam sistem demokrasi kita. Baginda mempunyai fungsi dan peranan tertentu dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga Perlembagaan negeri.
Kuasa Raja dalam soal mohor besar sebagai contoh, boleh menjadi penapis kepada ‘demokrasi mutlak’. Ia boleh bertindak sebagai mekanisme semak dan imbang kepada tindakan pihak legislatif atau eksekutif menurut demokrasi.
Maka, di sinilah timbulnya konflik antara demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Mengelak daripada Raja mutlak, pada masa sama, juga menghindari demokrasi mutlak. Kita mestilah berhati-hati dalam hal ini supaya kedua-duanya menjadi pelengkap antara satu sama lain mengikut acuan kita. Apa yang pasti kita mahukan kedua-duanya kekal bersama.
Penulis ialah Profesor Madya di Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim UIAM
(artikel dijumpai dalam paparan artikel kolumnis di Berita Harian)
Monday, May 06, 2013
... melayu ..
"MELAYU"- Karya : Usman Awang
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
... Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.
Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.
Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)
Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara
Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.
Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Syai Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"
Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "
NUKILAN
Usman Awang
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
... Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.
Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.
Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)
Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara
Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.
Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Syai Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"
Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "
NUKILAN
Usman Awang
Tuesday, April 09, 2013
Friday, March 15, 2013
..UN document - Violence against women ...
Below is their list of what "decadence awaits our world" if the UN passes this violence against women document:
1. Granting girls full sexual freedom, as well as the freedom to decide their own gender and the gender of their partners (ie, choose to have normal or homo- sexual relationships), while raising the age of marriage.
2. Providing contraceptives for adolescent girls and training them to use those, while legalizing abortion to get rid of unwanted pregnancies, in the name of sexual and reproductive rights.
3. Granting equal rights to adulterous wives and illegitimate sons resulting from adulterous relationships.
4. Granting equal rights to homosexuals, and providing protection and respect for prostitutes.
5. Giving wives full rights to file legal complaints against husbands accusing them of rape or sexual harassment, obliging competent authorities to deal husbands punishments similar to those prescribed for raping or sexually harassing a stranger.
6. Equal inheritance (between men and women).
7. Replacing guardianship with partnership, and full sharing of roles within the family between men and women such as: spending, child care and home chores.
8. Full equality in marriage legislation such as: allowing Muslim women to marry non-Muslim men, and abolition of polygamy, dowry, men taking charge of family spending, etc.
9. Removing the authority of divorce from husbands and placing it in the hands of judges, and sharing all property after divorce.
10. Cancelling the need for a husband’s consent in matters like: travel, work, or use of contraception
1. Granting girls full sexual freedom, as well as the freedom to decide their own gender and the gender of their partners (ie, choose to have normal or homo- sexual relationships), while raising the age of marriage.
2. Providing contraceptives for adolescent girls and training them to use those, while legalizing abortion to get rid of unwanted pregnancies, in the name of sexual and reproductive rights.
3. Granting equal rights to adulterous wives and illegitimate sons resulting from adulterous relationships.
4. Granting equal rights to homosexuals, and providing protection and respect for prostitutes.
5. Giving wives full rights to file legal complaints against husbands accusing them of rape or sexual harassment, obliging competent authorities to deal husbands punishments similar to those prescribed for raping or sexually harassing a stranger.
6. Equal inheritance (between men and women).
7. Replacing guardianship with partnership, and full sharing of roles within the family between men and women such as: spending, child care and home chores.
8. Full equality in marriage legislation such as: allowing Muslim women to marry non-Muslim men, and abolition of polygamy, dowry, men taking charge of family spending, etc.
9. Removing the authority of divorce from husbands and placing it in the hands of judges, and sharing all property after divorce.
10. Cancelling the need for a husband’s consent in matters like: travel, work, or use of contraception
Thursday, December 06, 2012
... Melayu ...
Asal-usul Melayu Semenanjung Malaysia
(di copy dari fb Tiara Dania)
Orang Melayu di Semenanjung Malaysia terbahagi kepada 2 kumpulan iaitu Melayu Anak Dagang dan Melayu Semenanjung.
Istilah 'Melayu Anak Dagang' merujuk kepada suku-suku pribumi Nusantara yang bukan pen...duduk asal Semenanjung. Mereka berasal dari Kepulauan Indonesia, Champa, Filipina dan Brunei.
Melayu Anak Dagang merangkumi:-
* Suku Aceh
* Suku Banjar
* Suku Batak-Mandailing
* Suku Boyan (Bawean)
* Suku Bugis
* Suku Cham
* Suku Jawa
* Suku Kerinci
* Suku Minangkabau
* Suku Rawa
* Suku Yunnan
* Suku Jambi
* Suku Riau
'Melayu Anak Dagang' tidak dianggap sebagai pendatang di Semenanjung kerana penduduk Nusantara menganggap bahawa Kepulauan Melayu adalah hak milik bersama. Itu adalah sebab utama mengapa kerajaan Malaysia memberi mereka status Bumiputra.
Istilah 'Melayu Semenanjung' pula merujuk kepada suku-suku pribumi Nusantara yang merupakan penduduk asal Semenanjung.
Melayu Semenanjung merangkumi:-
Suku Kedah Tua
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Kedah Tua pada awal abad ke-4 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Kedah, Pulau Pinang, Perlis, utara Perak dan selatan Thai (Satun, Trang, Phuket dll)
Suku Perak
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Gangga Negara pada awal abad ke-2 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Perak (bahagian tengah dan selatan)
Suku Kelantan dan suku Patani
- dua suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Langkasuka pada abad pertama atau ke-2 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Kelantan, Patani dan wilayah-wilayah lain di selatan Thailand.
Suku Terengganu
- suku pribumi Semenanjung yang asalnya dari keturunan penduduk Kerajaan Langkasuka yang berhijrah ke Terengganu (Terengganu adalah sebahagian jajahan Langkasuka)
- merujuk kepada orang Melayu di Terengganu.
Suku Pahang
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kota Muang Pahang - salah satu kota Naksat (Naksat city) di bawah pemerintahan Langkasuka
- Kota Muang Pahang masih tidak ditemui sehingga sekarang.
- merujuk kepada orang Melayu di Pahang.
Suku Johor
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kota Gelanggi atau Perbendaharaan Permata pada 650 tahun Masihi.
- Kota Gelanggi adalah dipercayai ibu kota pertama empayar Srivijaya sebelum berpindah ke Palembang, namun kota tersebut masih tidak ditemui.
- merujuk kepada orang Melayu Jati di Johor.
Orang Melayu, kebudayaan Melayu dan Bahasa Melayu (termasuk Bahasa Indonesia) berasal dari Semenanjung. Srivijaya juga bermula di Semenanjung dan bukannya Sumatera.
Jika benar orang Melayu berasal dari Kerajaan Melayu di Sumatera, maka siapa yang mendirikan Kerajaan Langkasuka, Gangga Negara, Kedah Tua, Kota Gelanggi, Kota Muang Pahang, Chih-Tu dan Ligor? Semua kerajaan-kerajaan tersebut wujud jauh lebih awal dari Kerajaan Melayu.
Penduduk Indonesia berhijrah dari Dataran Yunnan ke Kepulauan Indonesia melalui Semenanjung Malaysia. Menurut teori penghijrahan manusia purba, manusia berhijrah dari daratan ke pulau, bukan sebaliknya.See more
(di copy dari fb Tiara Dania)
Orang Melayu di Semenanjung Malaysia terbahagi kepada 2 kumpulan iaitu Melayu Anak Dagang dan Melayu Semenanjung.
Istilah 'Melayu Anak Dagang' merujuk kepada suku-suku pribumi Nusantara yang bukan pen...duduk asal Semenanjung. Mereka berasal dari Kepulauan Indonesia, Champa, Filipina dan Brunei.
Melayu Anak Dagang merangkumi:-
* Suku Aceh
* Suku Banjar
* Suku Batak-Mandailing
* Suku Boyan (Bawean)
* Suku Bugis
* Suku Cham
* Suku Jawa
* Suku Kerinci
* Suku Minangkabau
* Suku Rawa
* Suku Yunnan
* Suku Jambi
* Suku Riau
'Melayu Anak Dagang' tidak dianggap sebagai pendatang di Semenanjung kerana penduduk Nusantara menganggap bahawa Kepulauan Melayu adalah hak milik bersama. Itu adalah sebab utama mengapa kerajaan Malaysia memberi mereka status Bumiputra.
Istilah 'Melayu Semenanjung' pula merujuk kepada suku-suku pribumi Nusantara yang merupakan penduduk asal Semenanjung.
Melayu Semenanjung merangkumi:-
Suku Kedah Tua
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Kedah Tua pada awal abad ke-4 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Kedah, Pulau Pinang, Perlis, utara Perak dan selatan Thai (Satun, Trang, Phuket dll)
Suku Perak
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Gangga Negara pada awal abad ke-2 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Perak (bahagian tengah dan selatan)
Suku Kelantan dan suku Patani
- dua suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kerajaan Langkasuka pada abad pertama atau ke-2 Masihi.
- merujuk kepada orang Melayu di Kelantan, Patani dan wilayah-wilayah lain di selatan Thailand.
Suku Terengganu
- suku pribumi Semenanjung yang asalnya dari keturunan penduduk Kerajaan Langkasuka yang berhijrah ke Terengganu (Terengganu adalah sebahagian jajahan Langkasuka)
- merujuk kepada orang Melayu di Terengganu.
Suku Pahang
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kota Muang Pahang - salah satu kota Naksat (Naksat city) di bawah pemerintahan Langkasuka
- Kota Muang Pahang masih tidak ditemui sehingga sekarang.
- merujuk kepada orang Melayu di Pahang.
Suku Johor
- suku pribumi Semenanjung yang mendirikan Kota Gelanggi atau Perbendaharaan Permata pada 650 tahun Masihi.
- Kota Gelanggi adalah dipercayai ibu kota pertama empayar Srivijaya sebelum berpindah ke Palembang, namun kota tersebut masih tidak ditemui.
- merujuk kepada orang Melayu Jati di Johor.
Orang Melayu, kebudayaan Melayu dan Bahasa Melayu (termasuk Bahasa Indonesia) berasal dari Semenanjung. Srivijaya juga bermula di Semenanjung dan bukannya Sumatera.
Jika benar orang Melayu berasal dari Kerajaan Melayu di Sumatera, maka siapa yang mendirikan Kerajaan Langkasuka, Gangga Negara, Kedah Tua, Kota Gelanggi, Kota Muang Pahang, Chih-Tu dan Ligor? Semua kerajaan-kerajaan tersebut wujud jauh lebih awal dari Kerajaan Melayu.
Penduduk Indonesia berhijrah dari Dataran Yunnan ke Kepulauan Indonesia melalui Semenanjung Malaysia. Menurut teori penghijrahan manusia purba, manusia berhijrah dari daratan ke pulau, bukan sebaliknya.See more
Thursday, November 08, 2012
salam dari perantauan..
bunga bunga dari prague czech republic
berpeluang ke sana atas urusan kerja
keadaan semakin sejuk pada awal musim luruh
berpeluang juga
ke budapest hungry
dan
ke vienna austria
juga ke
zurich
Wednesday, October 10, 2012
..Bahrain..
Pergolakan seterusnya adalah di Bahrain, kebangkitan Syiah yang menjadi majoriti menentang pemerintah dari kerabat Arab Saudi (Sunni). Namun pergolakan atau konflik ini agak berlainan sedikit dari Syria kerana kehadiran pangkalan United States Navy's Fifth Fleet yang menyokong kerajaan pemerintah.
Kita tunggu dan lihat apa tindakan dunia terhadap konflik Bahrain ini yang mempunyai landasan yang serupa dengan Syria iaitu demi 'National Interest' dan mengekalkan pemerintahan..
Kita tunggu dan lihat apa tindakan dunia terhadap konflik Bahrain ini yang mempunyai landasan yang serupa dengan Syria iaitu demi 'National Interest' dan mengekalkan pemerintahan..
Tuesday, October 09, 2012
Friday, October 05, 2012
Syria 2
“Pihak Syria mengaku melancarkan serangan itu dan meminta maaf,”
Analisis
Mengapa Syria melakukan serangan tersebut? Untuk mengatakan ianya satu kesilapan anggota pasukan meriam yang menembak sesuka hati adalah satu kesilapan yang jelas. Tindakan Syira mempunyai motif tersendiri demi menjamin kedaulatan sempadan Syria yang semakin tiris dengan kemasukan pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang yang menggunakan sempadan Turkey samada disedari oleh Turkey atau tidak disedari (covert ops) oleh negara tersebut dengan sewenang-wenangnya.
Dengan membuat provokasi tersebut, harapan Syria semoga Turkey akan menempatkan ketumbukan tenteranya di sempadan justeru dengan tindakan tersebut sempadan Syria/Turkey menjadi kawasan ‘high security alert’ dan terjamin dari pencerobohan baik dari Syria mahupun dari pihak Turkey.
Seandainya harapan Syria tidak menjadi kenyataan dan wilayah Turkey masih menjadi tapak untuk pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang penetang asad, maka pastinya Syria akan menggunakan media menyerang dan memalukan Turkey sebagai pelopor terrorisem.
Pastinya Turkey tidak mahu dilabel sebagai pembantu kumpulan terroris (al kaeda dan lain-lain) di mata dunia dan pasti juga Turkey dapat dijadikan sebagai saksi terhadap aktiviti bantuan (haram) dari pihak barat dalam konflik di Syria.
Analisis
Mengapa Syria melakukan serangan tersebut? Untuk mengatakan ianya satu kesilapan anggota pasukan meriam yang menembak sesuka hati adalah satu kesilapan yang jelas. Tindakan Syira mempunyai motif tersendiri demi menjamin kedaulatan sempadan Syria yang semakin tiris dengan kemasukan pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang yang menggunakan sempadan Turkey samada disedari oleh Turkey atau tidak disedari (covert ops) oleh negara tersebut dengan sewenang-wenangnya.
Dengan membuat provokasi tersebut, harapan Syria semoga Turkey akan menempatkan ketumbukan tenteranya di sempadan justeru dengan tindakan tersebut sempadan Syria/Turkey menjadi kawasan ‘high security alert’ dan terjamin dari pencerobohan baik dari Syria mahupun dari pihak Turkey.
Seandainya harapan Syria tidak menjadi kenyataan dan wilayah Turkey masih menjadi tapak untuk pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang penetang asad, maka pastinya Syria akan menggunakan media menyerang dan memalukan Turkey sebagai pelopor terrorisem.
Pastinya Turkey tidak mahu dilabel sebagai pembantu kumpulan terroris (al kaeda dan lain-lain) di mata dunia dan pasti juga Turkey dapat dijadikan sebagai saksi terhadap aktiviti bantuan (haram) dari pihak barat dalam konflik di Syria.
Wednesday, October 03, 2012
Syria
Syria
Mengapakah pergolakan di Syria mengambil masa terlalu lama berbanding Arab Spring yang melanda negara-negara arab lain sebelum ini? Dari pembacaan saya, saya menganggap bahawa konflik di Syria bukanlah diketegorikan sebagai sebahagian dari Arab Spring (menukar pemerintah) tetapi lebih merupakan satu konflik yang tersembunyi lebih besar dari yang dijangkakan.
Sesuatu yang menarik, pergolakan di Syria sekarang yang mana telah membuktikan dan menzahirkan penggunaan kumpulan-kumpulan perjuang luar dalam konflik tersebut samada di pihak kerajaan mahu pun di pihak yang satu lagi.
Kehadiran pejuang-pejuang Hezbollah dari Palestine, Revolutionary Guards Iran, Chechnians, penjihad dari Salafi, Wahabi dan Sunni telah sahih dan terbukti bertempur di medan pertempuran di jalan-jalan di Syria. Kemungkinan besar dalam konflik ini juga bakal menjemput relawan dari Rusia terlibat sama. Tidak mustahil juga pejuang dari bangsa Kurdis bakal terlibat sama dalam konflik di sini seandainya pihak Kurdis yang pro Assad mengambil langkah memainkan peranan yang lebih besar dalam menyokong pihak kerajaan. Maka tidak dapat tidak Turkey akan diheret sama menyebelahi pihak anti kerajaan. Seperti yang kita tahu Syiah telah mendominasi Iraq dan pastinya akan bersekutu dengan Iran dan Assad yang mempunyai fahaman yang sama.
Buat pertama kalinya, dalam konflik di sini tiada pihak yang mengawal kumpulan-kumpulan islam ini yang bermusuhan disebabkan mazhab sejak dulu lagi bertempur dan berbunuhan sesama sendiri di pihak yang mereka pilih.
Jadi di sebalik konflik di Syria, konflik yang lebih besar sebenarnya sedang/akan terjadi lebih melibatkan konflik bersenjata penganut mazhab dalam islam itu sendiri yang pada dasarnya tidak melibatkan pemerintahan kerajaan secara langsung tetapi disokong oleh negara-negara berlainan mazhab. Antara Syiah dengan Sunni secara umumnya. Syiah diwakili oleh kerajaan Assad, Iran (RG), Hezbollah, Iraq dan mungkin Kurdis dan Sunni pula oleh Wahabi, Salafi, Chechnians (?), Pejuang Islam Rusia dan Sunni sendiri.
Konflik di Syria pada jangkaan saya akan menjadi semakin teruk memandangkan peglibatan atau sokongan dari kerajaan-kerajaan Suni dan pemerintah-pemerintah Syiah di Timur Tengah. Ini belum lagi campurtangan dari Kelompok EU dan US disatu pihak dan juga dari Rusia dan China dipihak yang lain.
Samada Asad menang atau kalah ianya akan mempengaruhi intergriti negara-negara berfahaman Sunni atau Syiah. Pastinya konflik ini akan terus berterusan dalam jangka masa yang lama.
Mengapakah pergolakan di Syria mengambil masa terlalu lama berbanding Arab Spring yang melanda negara-negara arab lain sebelum ini? Dari pembacaan saya, saya menganggap bahawa konflik di Syria bukanlah diketegorikan sebagai sebahagian dari Arab Spring (menukar pemerintah) tetapi lebih merupakan satu konflik yang tersembunyi lebih besar dari yang dijangkakan.
Sesuatu yang menarik, pergolakan di Syria sekarang yang mana telah membuktikan dan menzahirkan penggunaan kumpulan-kumpulan perjuang luar dalam konflik tersebut samada di pihak kerajaan mahu pun di pihak yang satu lagi.
Kehadiran pejuang-pejuang Hezbollah dari Palestine, Revolutionary Guards Iran, Chechnians, penjihad dari Salafi, Wahabi dan Sunni telah sahih dan terbukti bertempur di medan pertempuran di jalan-jalan di Syria. Kemungkinan besar dalam konflik ini juga bakal menjemput relawan dari Rusia terlibat sama. Tidak mustahil juga pejuang dari bangsa Kurdis bakal terlibat sama dalam konflik di sini seandainya pihak Kurdis yang pro Assad mengambil langkah memainkan peranan yang lebih besar dalam menyokong pihak kerajaan. Maka tidak dapat tidak Turkey akan diheret sama menyebelahi pihak anti kerajaan. Seperti yang kita tahu Syiah telah mendominasi Iraq dan pastinya akan bersekutu dengan Iran dan Assad yang mempunyai fahaman yang sama.
Buat pertama kalinya, dalam konflik di sini tiada pihak yang mengawal kumpulan-kumpulan islam ini yang bermusuhan disebabkan mazhab sejak dulu lagi bertempur dan berbunuhan sesama sendiri di pihak yang mereka pilih.
Jadi di sebalik konflik di Syria, konflik yang lebih besar sebenarnya sedang/akan terjadi lebih melibatkan konflik bersenjata penganut mazhab dalam islam itu sendiri yang pada dasarnya tidak melibatkan pemerintahan kerajaan secara langsung tetapi disokong oleh negara-negara berlainan mazhab. Antara Syiah dengan Sunni secara umumnya. Syiah diwakili oleh kerajaan Assad, Iran (RG), Hezbollah, Iraq dan mungkin Kurdis dan Sunni pula oleh Wahabi, Salafi, Chechnians (?), Pejuang Islam Rusia dan Sunni sendiri.
Konflik di Syria pada jangkaan saya akan menjadi semakin teruk memandangkan peglibatan atau sokongan dari kerajaan-kerajaan Suni dan pemerintah-pemerintah Syiah di Timur Tengah. Ini belum lagi campurtangan dari Kelompok EU dan US disatu pihak dan juga dari Rusia dan China dipihak yang lain.
Samada Asad menang atau kalah ianya akan mempengaruhi intergriti negara-negara berfahaman Sunni atau Syiah. Pastinya konflik ini akan terus berterusan dalam jangka masa yang lama.
Wednesday, August 15, 2012
... pemergian ayahnda ...
13 Ogos 12
Ayahnda telah melangkah ke alam barzah pagi tadi ..
masih jauh perjalananya untuk sampai ke alam kiamat..
jauh lagi ke alam akhirat ....
Teruskan perjalanan mu ayahnda
insyallah ku kirim doa tiap kali habis sujud ku...
insyallah kami akan menyusul juga..
alfatihah
Ayahnda telah melangkah ke alam barzah pagi tadi ..
masih jauh perjalananya untuk sampai ke alam kiamat..
jauh lagi ke alam akhirat ....
Teruskan perjalanan mu ayahnda
insyallah ku kirim doa tiap kali habis sujud ku...
insyallah kami akan menyusul juga..
alfatihah
Monday, June 04, 2012
Subscribe to:
Posts (Atom)