Friday, October 05, 2012

Syria 2

“Pihak Syria mengaku melancarkan serangan itu dan meminta maaf,”


Analisis

Mengapa Syria melakukan serangan tersebut? Untuk mengatakan ianya satu kesilapan anggota pasukan meriam yang menembak sesuka hati adalah satu kesilapan yang jelas. Tindakan Syira mempunyai motif tersendiri demi menjamin kedaulatan sempadan Syria yang semakin tiris dengan kemasukan pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang yang menggunakan sempadan Turkey samada disedari oleh Turkey atau tidak disedari (covert ops) oleh negara tersebut dengan sewenang-wenangnya.

Dengan membuat provokasi tersebut, harapan Syria semoga Turkey akan menempatkan ketumbukan tenteranya di sempadan justeru dengan tindakan tersebut sempadan Syria/Turkey menjadi kawasan ‘high security alert’ dan terjamin dari pencerobohan baik dari Syria mahupun dari pihak Turkey.

Seandainya harapan Syria tidak menjadi kenyataan dan wilayah Turkey masih menjadi tapak untuk pejuang-pejuang luar dan bantuan logistik perang penetang asad, maka pastinya Syria akan menggunakan media menyerang dan memalukan Turkey sebagai pelopor terrorisem.

Pastinya Turkey tidak mahu dilabel sebagai pembantu kumpulan terroris (al kaeda dan lain-lain) di mata dunia dan pasti juga Turkey dapat dijadikan sebagai saksi terhadap aktiviti bantuan (haram) dari pihak barat dalam konflik di Syria.

No comments: