Wednesday, March 26, 2008

... idola ...

hari ini nide belajar makna idola yang sebenar. Sure ramai yang mempunyai idola masing-masing samada penyanyi, pelakun, model, penari, tokoh politik dan sesiapa saja.. sanggup bersusah payah menghadirkan diri kerna cuma untuk menatap idola yang dipuja.. Harap nide selepas membaca post nide kali ini, pengunjung akan menukar idola mereka kepada idola nide juga.. insyallahhh..

hari ni juga nide menyedari bahawa tamadun agung islam mula runtuh selepas abad ke 12, berturut tamadun islam tumbang pada abad ke 13, 14 dan ke 15 (kejatuhan melaka).. dan pada abad-abad seterusnya... dan sebabnya adalah di sebabkan cap kaw ti tah.. (apa benda tuh??) . Hmmm pada zaman itu islam hanyalah pada cap=mengucap, kaw=kawin, ti=mati dan tah=tahlil.



Tapi bagaimana tamadun agung ini dapat bertahan sebegitu lama sebelum keruntuhannya?? Sebelum abad ke 12, umat islam menghayati dan mengikuti dan mencontohi rasulallah, yup nabi Muhamad SAW.. tamadun islam berkembang disebabkan power... tanpa power maka runtuh lah islam.. apa kah power dalam maksud sebenarnya?? power adalah ilmu pengetahuan, kemajuan, kekayaan, teknologi samada dalam bidang sains atau siasah ... dan ... keimanan.. keruntuhan tamadun islam disebabkan orang islam sendiri.. meninggalkan duniawi sedangkan rasulallah tidak menyuruh berbuat demikian... so bila kerajaan menerapkan nilai-nilai islam atau memperkenalkan islam hadari jangan lah kita pandang remeh... fahamlah bahawa negara ini sedang cuba membangkitkan tamadun islam yang gemilang... dan tsunami masalah sosial perlu kita tangani bersama secara intensif.... sebab ianya punca negara islam dijajah..




so sapa idola nide?




idola nide adalah insan agung yang mewariskan ucapan lailahaillallah..








p/s catatan masa ceramah maulidul rasul 2008...

p/s2 ..oh lupa ada satu soalan lagi... berapa lama hayat orang islam??

jawapan : hayat orang islam tak lama.. cuma masa antara waktu azan dan sembayang.. kenapa?.. masa kita dilahirkan kita diazankan.. masa kita mati kita disembahyangkan... tak lama.. tak lama kan....

4 comments:

Anonymous said...

yuppp nide.....mama sokong 101%...itulah idola kita, idola yg tiada tolok bandingannya baginda adalah insan istimewa dan kita juga adalah umat istimewa kerana menjadi pengikut baginda..... oleh itu kita haruslah menyedari akan keistimewaan yang hanya allah anugerahkan istimewa HANYA buat umat Baginda Rasullah Muhammad Bin Abdullah.....kekasih Allah.....

m i n e r a l . . . said...

insaf jap... ermmm think..think againnn

admin said...

insan teristimewa...lama tak jenguk jaketbiru..ingatkan blog utama jerangkongbiru..haha

btw..tak boleh komen kat entri archery..komen kat sini je lah ye

lepas ni boleh la jadi legolas...memanah2..woosh

jaketbiru said...

mama vouge...
thanks kerana sama idola ngan nide

tun...
alhamdulilahhhh....

langkahbaru..
entry jerangkongbiru tunggu tun punya gambar.. hehehehehe