Tuesday, July 17, 2007

manggis



AMARAN: PAPARAN INI BUKAN LAH NASIHAT DARI PAKAR PERUBATAN, SEGALA IMPLIKASI ATAU KOMPLIKASI YANG AKIBAT DARI MENGIKUTI PAPARAN INI ADALAH TANGGUNGAN SENDIRI.. TIADA BERIKATAN SAMADA YANG HIDUP ATAU MATI..


heheheheheheh


Nide terima email dari group taman flora berkenaan keistimewaan manggis.. mengikut cerita kulit manggis yang mahu digunakan haruslah dijemur kering dahulu kemudian dijadikan serbok dengan memblandernya.. (awas blander mungkin rosak kerana kulit manggis kering juga amat keras) atau boleh lah ditumbuk hingga menjadi serbuk..

cara penyediaannya dicampur atau direndam dalam air panas dan boleh dicampurkan dengan air yang bercampur madu...


Prevention With Mangosteen: ·

Over 40 different Xanthones have been found in the Mangosteen, which are chemically beneficial molecules, each having specific leading properties.

· These free radical fighters stop pain, reduce swelling and inflammation, and help in the body's healing process.
· They kill bacteria, viruses, and fungus
· They stop the attack in DNA and even have restorative properties.
· They help the mind think better, adapt better, and give a sense of well-being (anti-depressant) .
· They stop the damage of brain cells so they grow and divide properly and help the cell walls and the neuro transmitters function properly.
· They aid with Alzheimers, and all forms of memory loss.
· They help in the battle against degenerative diseases like cancer, heart disease, diabetes, arthritis, and all forms of brain malfunctions.
· They help the VISION process: cataracts, macular degeneration, glaucoma, and other forms of vision loss may be prevented.


alihbahasanya..

terdapat lebih 40 jenis Xanthones dijumpai dalam buah manggis di mana secara kimianya mempunyai molikuel yang amat berguna, setiap satunya mempunyai khusus kelebihan yang tersendiri ....

- ianya dapat menghapuskan kesakitan, menyustkan bengkak dan jangkitan, dan juga membantu badan dalam proses penyembuhan.

- menhapuskan bakteria, virus dan fungus.

- menyekat serangan dalam DNA dan mempunyai properti pemulihan DNA.

- membantu minda untuk berfungsi lebih baik, menyesuaikan keadaan dengan lebih cepat dan memberi tanggapan pada minda semuanya beres (anti tekanan).

- memberhentikan kerosakan sel otak dan membolehkan sel tersebut hidup dan membahagi dengan sepatutnya. Ia juga membantu dinding sel otak dan penyampaian neuro berfungsi dengan sepatutnya.

- membantu dalam menangani penyakit Azheimers dan menangani semua jenis penyakit hilang ingatn (lupa).

- membantu dalam 'peperangan' terhadap penyakit berkaitan dengan ketumbuhan seperti cancer, penyakit jantung, diabetes, arthrits dan semua jenis penyakit berkaitan disfungsi otak.

-membantu dalam menangani masalah penglihatan dalam proses penyembuhan/menghalang pertumbuhan catarcts, ketumbuhan macular, glaucoma dan penyakit kehilangan penglihatan yang lain (rabun?).


p/s hmmmmmmm bila baca yang transkrip english ok lagi.. tapi bila baca yang bahasa melayu cam tak caya lak ek... wallallah hu alammm..

3 comments:

arZOoo said...

ermmm...ni no brape ek...ermmm...huhuhuhu

mcm2 penemuan baru skrang nih tapi kalo mendatangkan kebaikan, why not we try kan...

~elly~ said...

ceh azu.. ko no 1 la... huhuhu.. suka la tu ekk..

hebat gak penemuan ni kan.. dh la feveret aku mggis ni.. teringat kala kekecik memnjat pokok manggis kt kg.. skg pokok tu dh tkde.. kerajaan tebang buat jln raya.. jahat tul dorang ni.. nk kene saman sgguh..

jaketbiru said...

nanti ler nide buat gathering kat kampong nide di batu pahat.. nide dibesarkan dengan duit jualan buah manggis..
la ni tak terurus dah pokok manggis tu.. buahnya terbiar tak berpetik.. banyak oooo lebih seribu bijik sehari hasilnya