Friday, January 05, 2007

di sebalik banjir yang melanda..catatan di pagi raya

tekala takbir adha berkumandang.. bergini lah keadaan nya masyarakat kampung nide menyambutnya.. dalam genangan air..

nide juga berada dalam genangan air juga.. setitik air mata tak sempat nide tahan mengalir di pipi...


bagaimanakah mata memandang ini dapat menyamai bahu yang memikul.. sebak nide melihatnya adakah sesebak insan-insan tua yang menanggungnya..? bukan nide meratapi nasib dan takdir tuhan yang datang menguji ini.. mungkin ujian yang mereka alami adalah ujian juga bagi nide bagi mengenal erti sengsara, menguji rasa simpati dan mendalami impati sebagai seorang insan.. bagaimanakah insan-insan yang ditinggalkan ini terus diuji setelah ditinggalkan oleh anak-anak yang merantau jauh..dalam menghabiskan umur dimamah usia?? hmmm.. di kampung nide memang terkenal dengan komoditi eksport yang paling besar... mengeksport anak kampung ker rantauan yahhhh .. benar beb seperti nide juga demi masa depan dan mengubah nasib keluarga baik untuk menuntut ilmu atau atas desakan ekonomi
adakah lambaian kesengsaraan ini dapat mengamit kepulangan seorang insan yang dinamakan anak???.. adakah pengorbanan anak dituntut kali ini atau adakah anak sedar dan sanggup berkorban untuk orang-orang tua yang telah mengukir kejayaan mereka.. ((tekala ini takbir terus berkumandang... tawaf,sa'ai, melontar jamrah terus berulang.. dari hari nahal hingga 3 hari tasrik))
di manakah hendak ditanak ketupat dan rendang.. di manakah nak dibakar lemang dan siapakah yang akan datang berkunjung bertanya kabar... di mana korban dan akikah nak diadakan.. dan pada siapa daging korban nak diberikan.. adakah seusap nasi telah mereka telan
andai api tidak dapat dihidupkan..
teringat nide pada sebuah pantun sms..
hujan rintik-rintik...
jatuh dalam paya
air mata menitik....
dengar tadbir raya
((pantun ni nide smskan pada yana pada pagi 10 zulhijah lepas.. bukan untuk yana yang tak balik raya..tapi untuk nide yang sebak ketika itu..))
pasti ada hikmah dalam menghadapi ujian dari allah.. nide harap mangsa-mangsa banjir dimana saja baik di kampung nide atau tempat lain dapat bersabar, mengambil iktibar dan perlu bersyukur akan hikmah yang akan dikurniakan..
Allah tidak menguji seseorang insan lebih dari kemampuan insan itu..
so... sudahkah anda mengambil hikmah dari situasi banjir ini??.. ini adalah peluang bagi kita untuk membuat amal dengan harapan amal kita diterima Allah.. beramallah kepada mereka yang memerlukan..
allah maha pengasih memberi kita peluang untuk menambah pahala dalam mewujudkan situasi bergi

salam untuk tapir dan insan-insan lain yang mengalami nasib yang serupa.. jangan mengeluh sayang.. pasti ada hikmah yang tersembunyi .. syukurinya..

2 comments:

Anonymous said...

Ko rasa kan nide..banjir kat tempat ko tu kan mana lagi teruk dari banjir atas katillll.........

kah..keh..kah.............


Leha..........:-<

jaketbiru said...

rasanya banjir atas katil kat rumah leha ..sentasa ek