Friday, July 14, 2006

Eyes from the Sky - bomoh vs teknologi

bomoh ni kengkadang senang jer bercakap... mangsa masih hidup lahhh... mangsa kat bawah pokok besar bersandar kat batu besar.. sebelahnya ada sungai.. mangsa ada kat bukit tiong lah..diselamatkan orang asli dan memacam lahhh...
keluarga mangsa cam kerbau dicucuk idung... kesian kengkadang tengok orang malang diperbodohkan..
bila kita tegur dia sebarkan yang kita tak bagi cooperations.. malas cari lah..cari tak teliti lah .. cari naik motorsikal lahhh.. anggota mencari bukan cari tapi minum kat kedai lahhh... hmmmm.. nide terpaksa bersabar ini mungkin dugaan tuhan pada nide..supaya menimbukan kesangsian keikhlasan untuk membantu orang yang malang..



memang agak mustahil untuk mencari kawasan kemalangan pesawat di dalam hutan tebal dengan mata kasar... suruh bomoh cari dari udara pun..confirm tak dapat punya sebab dia mana ada latihan dan pengalaman.. ((saja nak balas dendam.. ingat bomoh tu pandai sangat))


tetapi dengan menggunakan satu peralatan khas yang menggunakan teknologi reflection dari cahaya matahari, dan dianalisa oleh komputer,.. perubahan pada struktur tumbuhan pada muka bumi dapat dikesan secara digital

href="http://photos1.blogger.com/blogger/2333/1924/1600/upm3.jpg">
yang penting adalah mengenalpasti lokasi.. jadi sisatan dengan cara menggunakan heli atau dari darat dapat dijalankan.. hasilnya... setelah disiasat gangguan struktur muka bumi atau kawasan tersebut adalah seperti gambar ini..

No comments: